Prehrana za vrijeme ljeta

Energetske i nutritivne potrebe organizma mijenjaju se s godišnjim dobima. Tako je i vrući ljetni period specifičan s obzirom na temperaturu i udio vlage u zraku. Zbog iznimno visokih temperatura zraka tjelesna temperatura raste te se tijelo hladi prirodnim putem pojačanim znojenjem čime se gube voda, vitamini i minerali.

U ovom vrućem periodu svakako treba pojačati unos tekućine, prvenstveno vode i prirodnih,svježih voćnih sokova bez dodatka šećera. ÄŒovjek prosječne građe trebao bi uzimati oko dvije litre vode na dan po iznimno sparnim danima, hidrirajući se svako malo. Pazite da vam je urin svijetle boje. Ako vam je urin tamnije boje, te rijetko mokrite, ne pijete dovoljno tekućine.

Jutro započnite cjelovitim doručkom od integralnog kruha sa sjemenkama, namazom od laganog svježeg sira uz dodatak raznog povrća, rajčice, paprike ili krastavaca, svježe cijeđeni voćni napitci.

Za ručak napravite hladnu salatu od povrća s maslinovim ili bučinim uljem uz dodatak lako probavljivih proteina (ribe ili bijelog, krtog mesa), a za međuobrok je dobar izbor zaleđeno ili rashlađeno voće poput bobica s jogurtom i orašastim voćem i raznim sjemenkama (buča, suncokret, sezam i druge). Konzumiranjem sjemenki i orašastih plodova nadoknadit ce te minerale koje se pojačano gubi znojenjem zbog povišenih temperatura i udijela vlage u zraku i unijeti omega-3 masne kiseline koje imaju višestruko pozitivno djelovanje na vaše zdravlje.

Večeru bazirajte na proteinskim namirnicama uz kuhano povrće ili u obliku raznih salata.

Ljeti konzumirajte namirnice čija je nutritivna vrijednost viša u odnosu na energetsku. Birajte lakše probavljive namirnice, bogate vodom, u prvom redu voće i povrće, ribu, krto meso i začine.

Ljetna prehrana podrazumijeva i unos mliječnih proizvoda koji najbolje odgovaraju u hladnom obliku poput zaleđenih jogurta i sladoleda. ÄŒitajte deklaracije sa pakiranja hrane i obratite pažnj na namirnice „light“ oznaka jer često sadrže štetne trans masne kiseline. Hladna lubenica i dinja idealne su za slatko osvježenje kao međuobrok kao i voćne salate.

Hranu kratko obrađujte, a umijesto soli hranu dodatno začinite dodavanjem raznog mediteranskog začinskog bilja.

Mediteran obiluje nutritivno bogatim sezonskim namirnicama savršeno prilagođenim potrebama organizma u ovom vrućem ljetnom periodu. Iskoristite ponudu, pravilno se hranite i uživajte u ljetu!

 

Petra Brok, dipl. ing.

Natrag