Depresivnost tokom ljetnih mjeseci

 Depresivnost tokom ljetnih mjeseci

Zar ne bi ljeto trebalo biti zabavno i ugodno? Zašto se ljeti pojavljuje depresivnost?

Stručnjaci nisu sigurni, ali duži dani, vrućina i vlaga mogu igrati u tome važnu ulogu.  Simptomi ljetne depresije su gubitak apetita, teškoće sa spavanjem, gubitak na težini i tjeskoba.

Za neke ljude depresija tokom ljeta ima biološku osnovu, dok je kod drugih odgovoran stres koji ih iscrpljuje i čini nezadovoljnima. Otežavajuća je okolnost što se pretpostavlja da bi se ljeti trebali dobro provesti. Svi se čine tako sretnima, brčkaju se u moru, opušteni su.

Mogući uzroci:

  • poremećen dnevni raspored tokom ljeta/povećani zahtjevi

Ako ste i ranije bili depresivni vjerojatno znate da je rutina pouzdana zaštita od pojačavanja simptoma. Tijekom ljeta rutina nestaje ili se mijenja i to može biti stresno. Posebno može biti frustrirajuće ako osjećate vremenski pritisak i na poslu i u obitelji, pa čak i u zabavi koja ljeti postaje imperativ. Ako imate djecu školarce iznenada se suočavate sa zadatkom da ih održite okupiranima cijeli dan, svaki dan. Ako su vam djeca studenti dom vam se može odjednom naći zatrpan sa njihovim stvarima nakon što su mjesecima bili odsutni. Praznici mogu omesti našu radnu učinkovitost, spavanje i hranjenje što u konačnici može pridonijeti razvoju depresivnosti u ljetnim danima.

  • brige oko tjelesne težine

Kako temperatura raste slojevi odjeće se smanjuju i mnogi se ljudi počinju osjećati lošije zbog izgleda svog tijela. Osjećaju stid i neugodno im je u kupaćem kostimu ili ljetnoj odjeći pa počinju izbjegavati odlaske na plažu i bazene kako se ne bi osjećali posramljeni. 

  • financijske teškoće

Ljeto može biti jako skupo, posebno ako se izdvaja novac za ljetovanje (putovanje, namirnice, oprema, kozmetika…). Ovo je zadnjih godina posebno aktualno i mnogi više ne mogu priuštiti odlazak na ljetovanje što također nepovoljno utječe na raspoloženje, tj. mentalno zdravlje.

  • vrućina

Mnogi vole vrućinu i sunčanje na plaži po cijeli dan. Međutim, ima i onih koji to ne voli i za njih vrućina može biti problem. Tako će neki dane provoditi skrivajući se u klimatiziranoj spavaćoj sobi, izbjegavajući uobičajene šetnje. Zbog vrućine će jesti manje zdrave hrane. Sve ovo doprinosi pojavi depresivnosti.

 

Što možete učiniti da se osjećate bolje? Što možete učiniti da ovo ljeto bude drugačije?

Tražite pomoć

Jednostavno, ako mislite da ste depresivni potražite pomoć. Razgovarajte sa stručnjakom mentalnog zdravlja (psihijatrom, psihologom,…). Ili posjetite svojeg liječnika obiteljske medicine. Nikada ne uzimajte olako znakove depresije. Ne čekajte nadajući se da će nestati sami od sebe. Ponekad se dogodi da nešto što započne kao blaga ljetna depresivnost završi kao velika depresivna epizoda.  Iako simptomi ponekad traju samo tijekom ljetnih mjeseci utjecaj na obitelj i posao može biti dugotrajniji. Ne ignorirajte simptome i izbjegnite veće teškoće.

Planirajte unaprijed

Ako patite od depresivnosti tokom ljeta u prednosti ste jer znate kad dolazi. Razmišljajte o tome kako spriječiti pojavu simptoma, koji je najbolji način za provođenje slobodnog vremena, kako će djeca provesti praznike i kako će to utjecati na vas. Preuzimate kontrolu tako što planirate unaprijed.

Spavajte

Godišnji odmor, roštilj sa prijateljima, kratke noći- sve su to razlozi zbog kojih ostajete duže budni. Nedovoljna količina sna čest je okidač za depresiju. Potrudite se da zadovoljite svoje potrebe za snom.

Vježbajte

Brojna znanstvena istraživanja potvrđuju da redovita fizička aktivnost pomaže u borbi sa depresivnošću. I zato, ako je vani prevruće pronađite alternativne načine da ostanete aktivni i prevenirate sezonsku depresiju. Započnite sa vježbanjem ranije ujutro ili kasno navečer kada nije toliko vruće ili se upišite na fitnes samo na par mjeseci tokom ljeta.

Ne pretjerujte sa dijetama i brigom o izgledu

Nemojte provesti ljeto fokusirani na dijete i vježbanje kako biste ušli u lanjski kupaći kostim. To će vas zasigurno lako učiniti nesretnima i tjeskobnima. Umjesto toga vježbajte i jedite umjereno. Stroge dijete često  dovode do neuspjeha koji  vas može demoralizirati i pogoršati vaše stanje.

Zaštitite se

Ne dozvolite da vas obaveze preopterete. Možda uvijek ugošćujete prijatelje ili organizirate obiteljska okupljanja tokom ljeta. Ako vam je to previše preskočite to ove godine. Prepustite to drugima. Ne riskirajte pojavu simptoma samo kako biste održali tradiciju.

Tražite uzrok

Ako se borite sa sezonskom/ljetnom depresijom iz godine u godinu promišljajte o uzrocima.  Povezujete li ljeto sa kriznim razdobljima iz prošlosti, gubitkom bliske osobe, prekidom veze?

Možda niste svjesni toga da ste ljeto počeli povezivati sa osjećajem tuge.  Ta povezanost jača iz godine u godinu. Ako imate neke neugodne asocijacije na ljeto važno je da ih osvijestite i razbijete začarani krug.

Razgovarajte sa liječnikom

Razgovarajte sa liječnikom koji će procijeniti trebaju li vam lijekovi i u kojoj dozi.

Pažljivo planirajte svoj godišnji odmor

Prije nego počnete planirati i činiti prve korake u organizaciji ljetovanja zapitajte se sljedeće- da li je ovo ono što želim. Ili to radite da biste zadovoljili tuđe potrebe? Da li će vas to učiniti sretnima? Ili će vas financijski destabilizirati, izbaciti iz ravnoteže i dovesti do zaostataka na poslu koje ćete morati nadoknađivati. Razmišljajte o alternativama. Možda vam više odgovara nekoliko produženih vikenda nego nekoliko tjedana godišnjeg odmora. Možda vam je potrebnije da godišnji provedete ostajući kod kuće i opuštajući se. Ne ostajte zarobljeni na godišnjem odmoru koji  to za vas nije.

Ne budite strogi prema sebi

Možda je najteže kod ljetne depresije to što se osjećate toliko drugačijima od drugih koji uživaju u ljetu i zabavljaju se. Zapitkujete se –što nije u redu da mnom?

Pokušajte ne razmišljati na taj način. Naša nesreća proizlazi iz nesklada između onoga što jesmo i onoga što mislimo da bi trebali biti.

Zato je najbolje da se prestanemo brinuti o tome kako se osjećamo  u usporedbi sa drugim ljudima. Prestanite pretpostavljati da biste trebali biti sretni samo zato što kalendar tako kaže. Umjesto toga usmjerite se na ono što izaziva ljetnu depresiju kod vas i kako se s tim možete suočiti.

Važno je imati nekoga za razgovor, pronaći savjetovatelja, psihoterapeuta, psihijatra. Posegnuti za pomoći je jako važno. Ljudi se često boje i misle da će se, ako progovore i potraže pomoć, stvari još dodatno pogoršati. Za neke je osobito teško tražiti pomoć ili podršku zbog osjećaja stida, međutim tretman je učinkovit. Psihoterapija i medikamenti mogu oslabiti efekte sezonske depresije.

 

Ljeto vam  uistinu ne treba biti loše!

 

 Dora Srdelić Ljubičić

 

Natrag